Samen met AXENT

Vanaf 1 oktober 2016 is AXENT samengegaan met Ardanta. Ardanta helpt u graag verder. Op deze site stellen we ons voor. Ook geeft u hier een wijziging door en vindt u het antwoord op veel vragen. Staat uw vraag niet bij de meest gestelde vragen? Laat het ons dan weten. Dat kan via het contactformulier of belt u ons. We staan voor u klaar.

Vragen?

Heeft u een vraag over uw verzekering, premiebetaling of de brief die u ontving? Kijk dan bij de meest gestelde vragen.

Vindt u het antwoord op uw vraag niet op deze site? Stel uw vraag dan via het contactformulier. Of bel ons op (053) 488 11 22 (keuze 9). We zijn bereikbaar van maandag t/m vrijdag van 8:00 tot 17:30 uur.

Wijziging doorgeven?

Wilt u uw persoonsgegevens wijzigen, zoals uw adres, uw gezinssamenstelling of wilt u iemand meeverzekeren?

Geeft u dit eenvoudig digitaal door. Maakt u via mijn.ardanta.nl een account aan. Daar ziet u ook hoe u bent verzekerd.

U kunt uw wijziging ook via het formulier doorgeven.

 

 

Praktische gids rond overlijden

We geven u inzicht en maken u bewust van praktische zaken rond overlijden. En we helpen u met het praten en nadenken over overlijden. Dat geeft rust & ruimte.

In onze digitale praktische gids vindt u hoe we u helpen.

Meest gestelde vragen over Ardanta
Wie is Ardanta?

Ardanta bestaat 51 jaar en is de uitvaartverzekeraar van ASR Levensverzekering N.V. Vanuit Enschede staan ruim 100 medewerkers voor u klaar om u verder te helpen. Ardanta heeft ruim 4 miljoen klanten en hiermee zijn we de grootste uitvaartverzekeraar van Nederland.

We vinden het belangrijk om u overzicht te geven, zodat u zelf een bewuste keuze kunt maken rond overlijden. En we zijn ervan overtuigd dat het belangrijk is om hierover te praten, samen met familie en vrienden. Het is belangrijk, omdat dit rust & ruimte geeft voor uzelf en uw omgeving. Dit doen we op een simpele en nuchtere wijze.

Ardanta is een praktische gids. Natuurlijk verzekeren we de uitvaart ook. Dat spreekt voor zich, maar we willen u of uw nabestaanden vooral helpen. Met alle praktische zaken rond overlijden. We helpen met het in kaart brengen van uw persoonlijke wensen. Veel is vooraf al te regelen en daarbij helpen we u.

Kijkt u ook nog de welkomstboodschap van Guido Horst.

Waarom gaat Ardanta de uitvaartverzekeringen van AXENT beheren?

Ardanta is een handelsnaam van ASR Levenverzekering N.V. en zij heeft de uitvaartverzekeringen van AXENT vanaf 1 oktober 2016 in beheer genomen. De beste manier om ook de klanten van AXENT nu en in de toekomst te helpen is door dat vanuit één organisatie te doen.

Mag Ardanta mijn verzekering overnemen? En had ik eerder moeten worden geïnformeerd?

AXENT en a.s.r. hebben zich aan de regels van de toezichthouder gehouden. Eind augustus 2016 heeft a.s.r. volgens de voorschriften advertenties in landelijke (financiële) dagbladen geplaatst. De Nederlandsche Bank heeft geen verzet van klanten ontvangen. Zij gaf dan ook op 29 september 2016 toestemming voor de overgang van de verzekeringen van AXENT naar ASR Levensverzekering N.V. in het kader van de juridische fusie. De fusieakte is op 30 september 2016 getekend.

Klanten mogen pas worden geïnformeerd, nadat de fusie definitief is door ondertekening van de akte.

Hoe kan ik contact opnemen met Ardanta?

U kunt contact met ons opnemen via het contactformulier. Of u kunt ons bellen. (053) 488 11 22. U kiest dan 9 in het keuzemenu. 

Wat zijn de voordelen van Mijn Ardanta?

Als u inlogt op Mijn Ardanta, dan kunt u inzien hoe u bent verzekerd. Ook kunt u de volgende zaken regelen en inzien.
* Een geboorte doorgeven
* Een wijziging doorgeven
* Inzicht krijgen in uw actuele betaaloverzicht
* Uw uitvaartwensenlijst opstellen
* Betalen via IDeal

Ik wil een account aanmaken voor Mijn Ardanta. Dit lukt niet. Wat gaat er verkeerd?

Gebruikt u wel het nieuwe polisnummer van Ardanta? Als u het oude polisnummer van AXENT gebruikt, dan werkt het niet. Ook moet het nieuwe Ardanta-polisnummer en de geboortedatum met elkaar overeenkomen. Gebruikt u bijvoorbeeld het polisnummer van uw partner en uw geboortedatum, dan vindt het systeem geen match. Lukt het nog niet? Neemt u dan contact op met ons (053) 488 11 22.

Welk nummer moet ik bellen als er iemand overlijdt?

0800 33 33 000 (dag en nacht bereikbaar, 7 dagen in de week)

Bent u in het buitenland? Belt u dan dit nummer: +31 53 4 34 34 34. 

Meest gestelde vragen over de brief en het persoonlijk overzicht
Welke informatie ontvang ik als klant?

Is het adres bekend bij AXENT? Dan ontvangt u van Ardanta een welkomstbrief en een persoonlijk overzicht van de polissen. Op dit persoonlijk overzicht vindt u de nieuwe polisnummers en een waarde-overzicht  van de polissen, die onder dat contract vallen. Ook ontvangt u een flyer. Op deze flyer kunt u vijf praktische vragen invullen en bewaren bij uw belangrijke papieren. 

Ik ben klant bij Aegon. Waarom ontvang ik dan nu een brief van Ardanta?

AXENT heeft in 2010 de uitvaartverzekeringen van Aegon overgenomen. Als u hiervan niet op de hoogte was, dan kunnen we ons voorstellen dat het een verrassing voor u is dat uw verzekering nu bij Ardanta is ondergebracht. We helpen u graag verder.

Het verzekerde bedrag op het persoonlijk overzicht is hoger dan op mijn oorspronkelijke polis staat. Hoe kan dat?

Het verzekerde bedrag is hoger door eventuele verhogingen, zoals winstdeling, indexering, automatische verhoging of groei. In de polisvoorwaarden leest u wat voor u van toepassing is. 

Het verzekerde bedrag dat op het persoonlijk overzicht staat, is het bedrag dat wordt uitgekeerd bij overlijden.

Waarom ontvang ik geen nieuwe polis en polisvoorwaarden van Ardanta?

Uw verzekering verandert niet. Uw oorspronkelijke polis en polisvoorwaarden blijven hetzelfde. Daarom hoeft u geen nieuwe polis en polisvoorwaarden te ontvangen.

Ik heb nog geen brief en persoonlijk overzicht ontvangen. Hoe kan dat?

De welkomstbrieven worden in fases verzonden. Op deze manier kunnen we alle klanten goed blijven helpen. Wilt u de brief zo snel mogelijk ontvangen? Geeft u dit dan bij ons aan via het contactformulier. Dan kunnen wij hier prioriteit aan geven.

Waarom zijn de polisnummers veranderd?

Het administratiesysteem van Ardanta is anders, dan het systeem van AXENT. Dit betekent dat we de nummers niet kunnen overnemen van AXENT. Het nieuwe polisnummer staat op het persoonlijk overzicht die u bij de brief ontvangt.

Mijn gegevens staan niet juist in de brief en bijlage. Wat moet ik doen?

Geeft u wijzigingen eenvoudig door via Mijn Ardanta. De wijzigingen worden dan automatisch doorgevoerd. Wilt u uw wijzigingen doorgeven via het wijzigingsformulier? Dan is dat ook mogelijk. Deze wijzigingen worden dan zo snel mogelijk doorgevoerd.

 

Ik zie dat ik nog verzekeringnemer ben van mijn ex-partner of van mijn volwassen kind. Wat kan ik doen?

Hiervoor kunt u een overdrachtsformulier invullen. Gaat u naar ardanta.nl/overdracht.

Moet het meldpunt overlijden ook worden gebeld als ik een vrije keuze in de uitvaartverzorger heb?

Het speciale meldnummer hoeft niet te worden gebeld als u een vrije keuze in de uitvaartverzorger heeft. In de polisvoorwaarden staat of u vrije keuze uitvaartverzorger heeft.

Op het persoonlijk overzicht staat het meldnummer overlijden ook bij klanten met een vrije keuze vermeld, omdat dit een extra service is voor nabestaanden. Weet de nabestaande bij overlijden niet welke uitvaartverzorger ze moeten bellen? Dan kunnen wij in overleg met de nabestaande een uitvaartverzorger inschakelen waar wij goede ervaringen mee hebben. En die een goede prijs-/kwaliteitsverhouding heeft.

Heeft u of de nabestaande wel een voorkeur? Dan kunnen wij uiteraard ook deze uitvaartverzorger naar keuze voor de nabestaande inschakelen.

Ik ben niet op de hoogte van een polis die heeft gelopen bij AXENT of andere rechtsvoorgangers. Hoe is het mogelijk dat er nu een polis bij Ardanta is?

Waarschijnlijk is er in het verleden voor u een polis gesloten, zeer waarschijnlijk door (één van) uw ouders. Ardanta informeert alle klanten persoonlijk over de overname. We willen namelijk dat al onze klanten weten dat ze recht hebben op een uitkering bij overlijden. Ook als het gaat om een lage uitkering. 

Het is mogelijk dat de eerdere rechtsvoorgangers u niet persoonlijk hebben geïnformeerd over de overname. Zij hebben dan via een landelijk artikel in de dagbladen de aankondiging gedaan. Hierdoor is het mogelijk dat berichtgeving over overnames u niet heeft bereikt. En de uitvaartverzekering bij Ardanta een verrassing voor u is.

Meest gestelde vragen over uw verzekering
Waarom is mijn polis gesplitst en heb ik meer polisnummers, dan bij AXENT?

Er kunnen twee redenen zijn waarom uw contract nu uit meer polisnummers bestaat:

Reden 1:
Bij AXENT konden meerdere personen op 1 polis zijn verzekerd. Bij Ardanta krijgt iedere klant/verzekerde zijn eigen polis met een eigen polisnummer.

Reden 2:
Bestaat uw verzekering uit een gedeelte kapitaal (met uitkering aan begunstigde) en een gedeelte diensten? Dan wordt deze gesplitst in twee polissen. Verder blijft de uitkering, premie en voorwaarden uiteraard hetzelfde.

Mijn kind heeft een kinderpolis. Wat gebeurt hiermee?

Uw kind is meeverzekerd onder de kinderdekking tot 18 jaar tot de hoogst verzekerde ouder. Uw kind staat vermeld op het persoonlijk overzicht onder het polisnummer van een van de ouders.

Ik wil graag een kopie polis. Is dat mogelijk?

Wilt u een kopie polis, omdat u wilt weten hoe u bent verzekerd? Dan heeft u voldoende aan het persoonlijk overzicht dat u bij de brief ontving. Op dit overzicht staat de waarde van uw verzekering inclusief eventuele verhogingen, zoals b.v. winstdeling of indexering. Bewaart u dit persoonlijk overzicht goed.

Op de kopie polis staat namelijk alleen het oorspronkelijk verzekerd bedrag. Dus exclusief eventuele verhogingen.

Wilt u toch een kopie polis ontvangen? Geeft u dit dan aan via het contactformulier.

Wanneer krijg ik bij Ardanta bericht van de indexering?

Bij Ardanta communiceren we de indexering altijd in december. Deze indexering loopt van januari tot en met december. AXENT communiceerde de indexering altijd in juni. Deze indexering liep ook van januari t/m december.

Ik twijfel of ik wel voldoende ben verzekerd. Hoe weet ik dat zeker?

Als u twijfelt, neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur. De gegevens staan in de brief die u van ons ontvangt.

Heeft u geen adviseur? Dan kunt u contact opnemen met ons via het het contactformulier. of (053) 488 11 22 (keuze 4). Dan wordt er een afspraak met u gepland.

Onze adviseur helpt u graag verder. Wilt u (eerst) zelf een check doen? Gaat u dan naar de tool Bereken uitvaart.

Meest gestelde vragen over de premiebetaling
Ik maak via internetbankieren mijn premie over. En ik ontvang een acceptgiro van Ardanta. Wat moet ik met deze acceptgiro doen?

U kunt deze acceptgiro vernietigen. Wilt u in de toekomst geen acceptgiro meer van ons ontvangen? Wilt u dit dan aan ons doorgeven? Gaat u dan naar Mijn Ardanta. Hier kunt u het zelf wijzigen.

Ik heb al premie vooruitbetaald aan AXENT. Hoe gaat Ardanta dit verrekenen na 1 oktober 2016?

Heeft u een polis die indexeert? Dan start de premiebetaling op 1 januari 2017. Bij de premiebetaling in januari 2017, wordt het bedrag dat u teveel heeft betaald in mindering gebracht. Is deze situatie voor u van toepassing? Dan staat dit op het persoonlijk overzicht vermeld.

Heeft u een polis die niet indexeert? Dan neemt Ardanta de premie die u al heeft betaald over van AXENT. Er verandert niets voor u. Uw betalingstermijn en de data waarop u uw premie betaalt, blijft hetzelfde. 

Ik zie in mijn inbox van de (ING)bank een dubbele afschrijving staan. Dus van AXENT en Ardanta. Hoe kan dit?

Op 1 november 2016  wordt de afschrijving alleen door Ardanta gedaan. 

De melding over AXENT is volgende maand niet meer zichtbaar in uw inbox, omdat er op 1 november 2016 geen daadwerkelijke incasso wordt uitgevoerd. U hoeft dus niets te doen. Dit gaat vanzelf goed.

Ons bezoekadres is:

De Ruyterlaan 8 in Enschede

Navigeer naar ons toe