Indexering 2018

Heeft u vragen over de indexering? Dan vindt u op deze site de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u ons natuurlijk ook mailen of bellen (053) 488 11 22 (keuze 9). 

De indexering is een goed moment om te checken of uw gegevens nog juist zijn. En of uw verzekering nog bij uw huidige leven past. U kunt hulp bij een check aanvragen of wijzigingen aan ons doorgeven.

Hulp bij check

Ondanks de indexering is het mogelijk dat uw verzekering niet meer bij uw huidige leven past. Check daarom uw verzekering. Dat kan samen met een adviseur.

Geef hier uw gegevens door. Dan bellen we u terug om een afspraak te plannen. Of bel ons op (053) 488 11 22 (keuze 9).

Wijzigingen en overzicht

Wilt u uw persoonsgegevens wijzigen, zoals uw adres, uw gezinssamenstelling of wilt u iemand meeverzekeren?

Geeft u dit eenvoudig digitaal door. Maakt u via mijn.ardanta.nl een account aan. Daar ziet u ook hoe u bent verzekerd.

U kunt uw wijziging ook via het formulier doorgeven.

Deel het leven

Het valt niet mee om open over de dood te praten. Over het leven praten, dat gaat makkelijker. Dat doe je spelenderwijs met een aantal vragen. Levensvragen noemen wij ze. 

Breng een goed gesprek op gang en deel het leven.

Vragen over de indexeringsbrief en het verzekeringsoverzicht
Ik heb een brief over de indexering ontvangen en een verzekeringsoverzicht. Waarom staan niet al mijn polissen op dit verzekeringsoverzicht?

Als u niet alle polissen op dit verzekeringsoverzicht vindt, dan kan dat twee redenen hebben:

  • De brief en het verzekeringsoverzicht is per contractnummer. Als onder het andere contractnummer ook polissen zijn die indexeren, dan ontvangt u binnenkort een andere brief voor dat contractnummer. 
  • Onder het andere contractnummer vallen polissen die niet indexeren. U ontvangt dan geen brief voor dit contractnummer.
Hoe wordt ieder jaar het indexeringspercentage vastgesteld?

De vaststelling van het indexpercentage is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Omdat er geen apart onafhankelijk prijsindexcijfer voor uitvaartkosten is, maken wij gebruik van het onafhankelijke consumenten prijsindexcijfer (CPI) van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS). Dit geeft voor u de zekerheid dat de verhoging onpartijdig is bepaald. Het prijsindexcijfer van 1 oktober 2016 - 1 oktober 2017 is 1,3%.

Uitzonderingen zijn:
Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan geldt volgens de voorwaarden een andere methodiek waarmee het percentage wordt vastgesteld.

  • U04 en U58 = 4%
  • Facultatieve - FCM, FCG, FC2 = 3%
  • AXENT - X2M of XGB of XNB? Dan heeft u recht op een 3-jaarlijkse verhoging en wordt uw verzekering met 2,36% geïndexeerd.

Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan wordt de waarde met 0% geïndexeerd. 

  • OGE / OGM / OGP en OGK
  • U60 en U61
  • Of  als u een polis heeft van oud-AXENT beginnend met de volgende letters:
X2A XGE XND
XNI XNJ XNC
XNU XNG XGF
XGG X2G  


Twijfelt u of u nog voldoende bent verzekerd? Neemt u hiervoor contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check van uw verzekering.

Als de waarde van mijn verzekering ieder jaar wordt verhoogd, ben ik dan altijd goed verzekerd?

Naast een eventuele verhoging door winstdeling of indexering, is het goed om regelmatig te controleren of u goed bent verzekerd. Het is namelijk ook afhankelijk van uw persoonlijke wensen voor uw uitvaart.

Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten. U kunt daarvoor een afspraak maken met uw onafhankelijk adviseur. U leest in de brief wie dit is. Heeft u geen adviseur? Neemt u dan contact met ons op.

Wat betekent het voor mijn verzekering als ik mijn verzekering niet meer wil indexeren?

Ik heb een dienstenpakket

Op het moment dat u de toekomstige indexering stopzet, dan kunnen wij de diensten niet meer garanderen bij overlijden. Uw diensten worden omgezet in een geldbedrag. Bij overlijden vergoeden wij de uitvaartnota tot dit bedrag. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten. 

Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden

Op het moment dat u de toekomstige indexering stopzet, dan stijgt het verzekerde bedrag niet meer mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten.


Wilt u hulp bij de check of uw verzekering nog bij u past? Maakt u dan een afspraak met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check verzekering. Dan bellen we u terug.

Wilt u de indexering stopzetten? Vul dan het contactformulier in of stuurt u ons een brief. U kunt dit ook regelen via uw adviseur.

Ik heb de indexeringsbrief ontvangen, maar er zat geen acceptgiro bij. Hoe kan dat?

U hoeft u geen zorgen te maken. De acceptgiro is dan nog onderweg. Het is natuurlijk ook mogelijk om in de toekomst per automatische incasso te betalen. U kunt dit zelf regelen via mijn.ardanta.nl. Wij sturen u dan een machtigingsformulier toe.

Op het verzekeringsoverzicht staat mijn naam niet juist. Wat moet ik doen?

U kunt deze wijziging per e-mail aan ons doorgeven. Omdat het een naamswijziging is, hebben wij een legitimatiebewijs van u nodig. Wilt u deze meesturen in de mail? Dank u wel alvast.

Het is niet duidelijk welke diensten in mijn dienstenpakket zitten. Waar kan ik deze diensten vinden?

Wilt u weten voor welke diensten u precies bent verzekerd? Gaat u hiervoor naar mijn.ardanta.nl. Ook staan de diensten vermeld op uw polis.

Wanneer u vragen heeft of uw verzekering nog past bij uw wensen, neemt u dan contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Als u dit aangeeft via deze link, dan bellen we u terug.

Ik heb het verzekeringsoverzicht ontvangen. Op dit overzicht staat mijn dierbare die is overleden. Hoe is dit mogelijk?

Ondanks onze zorgvuldigheid kan het voorkomen dat het overlijden administratief nog niet is verwerkt. Onze excuses als dit de situatie is.

Het kan ook voorkomen dat het overlijden per ongeluk nog niet bij ons is gemeld. Is dit de situatie? Dan heeft u altijd nog recht op de uitkering. Gaat u dan naar het uitkeringsformulier op ardanta.nl, Wij helpen u dan zo snel mogelijk. Dank u wel.

Waarom wordt de waarde van mijn verzekering (ieder jaar) verhoogd?

De kosten van een uitvaart stijgen ieder jaar. Daarom kan de waarde van uw uitvaartverzekering worden verhoogd. Dit noemen we indexeren. Uw premie kan hierdoor ook wijzigen. 

Ik heb een dienstenpakket. Hoe wordt de waarde hiervan verhoogd?

In het geval van een geïndexeerde verzekering weet u zeker dat de diensten  op uw polis bij overlijden worden uitgekeerd, ongeacht de kosten op dat moment. Het is voor ons niet mogelijk om u aan te geven wat de waarde in geld is van uw dienstenpakket. Dit komt omdat uitvaartverzorgers verschillende tarieven hanteren. Het kan zijn dat er een aantal diensten op uw polis staan tot een maximum bedrag. Dit maximum bedrag wordt ook jaarlijks verhoogd. Bij overlijden vergoeden wij dan de diensten tot dat maximum bedrag.

Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden

Als u een geïndexeerde verzekering heeft waarbij u een bedrag heeft verzekerd, dan stijgt de waarde van dit bedrag mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Op uw verzekeringsoverzicht ziet u het verzekerde bedrag van uw verzekering vanaf 1 januari 2018.

Algemene vragen
Ik wil graag een kopie polis. Is dat mogelijk?

Wilt u een kopie polis, omdat u wilt weten hoe u bent verzekerd? Dan heeft u voldoende aan het verzekeringsoverzicht dat u bij de brief ontving. Op dit overzicht staat de waarde van uw verzekering inclusief eventuele verhogingen, zoals b.v. winstdeling of indexering. Bewaart u dit verzekeringsoverzicht goed.

Op de kopie polis staat namelijk alleen het oorspronkelijk verzekerd bedrag. Dus exclusief eventuele verhogingen.

Bent u verzekerd voor een pakket aan diensten? Dan vindt u deze diensten op Mijn Ardanta.

Wilt u toch een kopie polis ontvangen? Geeft u dit dan aan via het contactformulier.

Ik twijfel of ik wel voldoende ben verzekerd. Hoe weet ik dat zeker?

Als u twijfelt, neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur. De gegevens staan in de brief die u van ons ontvangt.

Heeft u geen adviseur? Gaat u dan naar Hulp bij check. Dan wordt er een afspraak met u gepland.

Onze adviseur helpt u graag verder. Wilt u (eerst) zelf een check doen? Gaat u dan naar de tool Bereken uitvaart.

Ik heb een verouderde verzekering. Zijn de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor mij beschikbaar?

Wij vinden het vanzelfsprekend dat de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor u beschikbaar zijn. Het is daarom mogelijk om uw huidige uitvaartverzekering om te zetten in een nieuwe uitvaartverzekering. Dit kan voordelig en/of interessant voor u zijn, bijvoorbeeld omdat de kenmerken van het product beter bij uw situatie passen (zoals b.v. vrije keuze van uitvaartverzorger). Maar ook omdat u misschien minder premie hoeft te betalen. Dit is afhankelijk van uw huidige uitvaartverzekering en van uw persoonlijke wensen. Wilt u weten of het voor u ook voordelig en/of interessant is om uw verzekering om te laten zetten? Neemt u dan contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen we u graag verder. Gaat u naar hulp bij check verzekering.

Ik wil een wijziging doorgeven. Hoe kan ik dit doen?

U kunt uw wijzigingen heel eenvoudig doorgeven via mijn.ardanta.nl of via ons wijzigingsformulier. Denkt u hierbij aan bijvoorbeeld een adreswijziging, opzeggen van de verzekering of het overdragen van de verzekering.

Ik betaal voor meer dan één polis op mijn naam. Kan dat?

Het is mogelijk dat u meer dan één polis hebt op uw naam, omdat u in het verleden uw verzekering heeft verhoogd. Voor deze verhoging is een nieuwe verzekering aangemaakt. Het kan voordeliger voor u zijn om de polissen samen te voegen tot één polis. Uw adviseur kan dit voor u nakijken.

Mijn vraag staat er niet bij. Hoe kan ik mijn vraag stellen?

Staat uw vraag er niet bij? Dan helpen we u graag verder via mail of telefonisch. Gaat u naar het contactformulier. Of op telefoonnummer (053) 488 11 22, zijn we van maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar.

Ons bezoekadres is:

De Ruyterlaan 8 in Enschede.

Navigeer naar ons toe