Let op: onze privacyverklaring is aangepast. Bekijk hier onze vernieuwde privacyverklaring
U bent misschien al gewend dat we de premie verhogen, omdat een uitvaart ook duurder wordt. Door de uitzonderlijk hoge stijging van de prijzen in 2022 is deze verhoging dit jaar meer dan u gewend bent. Heeft u moeite met het betalen van de premie? Of wilt u weten hoe de premie wordt berekend? Kijk dan hieronder bij de meest gestelde vragen.
Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u natuurlijk ook contact opnemen met ons of met uw adviseur.
Onze excuses dat er een bedrag is afgeschreven dat u op dit moment niet kunt missen. U kunt het bedrag laten terugboeken op uw rekening.
Dit kunt u zelf doen via uw digitale bankomgeving of neem contact op met uw bank.
Wij willen u graag zo goed mogelijk helpen, zodat u wel goed blijft verzekerd voor de uitvaart. Het is afhankelijk van uw type polis wat wij eventueel voor u kunnen doen. Neemt u rechtstreeks contact op met uw verzekeringsadviseur. Heeft u geen onafhankelijke verzekeringsadviseur, dan kunt u zelf een telefonische afspraak met ons plannen. Wij kijken dan samen met u wat de beste oplossing is in uw situatie.
Betaalt u een bedrag in één keer (koopsom) of betaalt u premie per kwartaal, halfjaarlijks of per jaar? En wilt u het bedrag in 2023 liever per maand of in een andere termijnen betalen? Vult u dan het formulier in.
Onze excuses dat wij de betaling niet meer konden tegenhouden bij de bank. U kunt het bedrag laten terugboeken op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via uw digitale bankomgeving of neem contact op met uw bank.
U hoeft ons hierover niet te informeren. Wij regelen de betaling volgens de afspraken die wij met u hebben gemaakt.
Het onafhankelijke Consumenten Prijsindexcijfer (CPI) van 14,3% is in veel situaties niet het percentage waarmee de premie wordt verhoogd. De premie voor de indexering is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de leeftijd van de verzekerde en hoelang nog premie moet worden betaald. In het algemeen geldt het volgende:
De prijzen zijn het afgelopen jaar historisch gestegen. De stijging van de kosten is dit jaar gemiddeld 14,3% volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook de prijzen van een uitvaart stijgen mee. Denk aan de energiekosten voor een crematie of de brandstof voor rouwauto’s. Daarom is de waarde van uw verzekering ook hoger geworden.
De premie voor de verhoging is voor oudere klanten hoger, dan voor de jongere klanten. In het algemeen kunnen we stellen dat hoe ouder u bent, hoe hoger de premie voor de verhoging van het verzekerde bedrag of diensten is. Een van de redenen is dat oudere klanten in verhouding deze premie korter moeten betalen en het risico op overlijden hoger is, dan bij een jongere klant.
Het onafhankelijke Consumenten Prijsindexcijfer (CPI) van 14,3% is daarom in veel situaties niet het percentage waarmee de premie wordt verhoogd. De premie voor de indexering is namelijk afhankelijk van meerdere factoren, zoals de leeftijd van de verzekerde en hoelang nog premie moet worden betaald. In het algemeen geldt het volgende:
U kunt de koopsom in gedeeltes betalen. Geeft u dit aan op dit formulier.
Wij willen u graag zo goed mogelijk helpen. Het is afhankelijk van uw type polis wat wij eventueel voor u kunnen doen. Neemt u rechtstreeks contact op met uw verzekeringsadviseur. Heeft u geen onafhankelijke verzekeringsadviseur, dan kunt u zelf een telefonische afspraak met ons plannen. Wij kijken dan samen met u wat de beste oplossing is in uw situatie.
Betaalt u een bedrag in één keer (koopsom) of betaalt u premie per kwartaal, halfjaarlijks of per jaar? En wilt u het bedrag in 2023 liever per maand of in een andere termijnen betalen? Vult u dan het formulier in.
De premie voor de indexering is afhankelijk van uw type verzekering, uw leeftijd en hoe lang u nog premie moet betalen. Omdat de prijsstijging het afgelopen jaar fors is toegenomen, hebben wij gekeken hoe wij de premie voor de indexering toch zo laag mogelijk konden houden. Ondanks deze maatregelen is het door het hoge CPI van dit jaar, 14,3% alsnog hoger.
De rekening is dan nog onderweg. Het is natuurlijk ook mogelijk om in de toekomst per automatische incasso te betalen. U kunt dit zelf regelen op Mijn Ardanta of neem contact met ons op.
Als u bent verzekerd voor een pakket aan diensten, dan worden de diensten en leveringen geïndexeerd (verhoogd). Dit betekent dat de waarde van uw pakket hoger wordt en we deze diensten en leveringen kunnen blijven garanderen. Omdat deze uitvaartkosten dit jaar erg zijn gestegen, stijgt ook de premie voor de indexering.
Wilt u weten welke diensten in uw pakket zitten? Gaat u dan naar Mijn Ardanta.
Omdat de waarde van de verzekering historisch is gestegen en hierdoor de koopsom dit jaar hoog is, hebben we ervoor gekozen om u een rekening te sturen. U kunt dan zelf beslissen wanneer u het wilt betalen. Ook heeft u de mogelijkheid de koopsom in gedeeltes te betalen. U kunt hiervoor het formulier invullen.
Wilt u advies over uw verzekering? Neemt u dan contact op met uw verzekeringsadviseur of maak een afspraak met ons.
Als u niet alle polissen op dit verzekeringsoverzicht vindt, dan kan dat twee redenen hebben:
Op Mijn Ardanta leest u hoe u bent verzekerd. Bent u verzekerd voor een dienstenpakket? Dan leest u daar ook welke diensten en leveringen in uw pakket zitten.
De kosten van een uitvaart stijgen ieder jaar. Daarom kan de waarde van uw uitvaartverzekering worden verhoogd. Dit noemen we indexeren. Uw premie kan hierdoor ook wijzigen.
Ik heb een dienstenpakket. Hoe wordt de waarde hiervan verhoogd?
In het geval van een geïndexeerde verzekering weet u zeker dat de diensten op uw polis bij overlijden worden uitgekeerd, ongeacht de kosten op dat moment. Het is voor ons niet mogelijk om u aan te geven wat de waarde in geld is van uw dienstenpakket. Dit komt omdat uitvaartverzorgers verschillende tarieven hanteren.
Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden
Als u een geïndexeerde verzekering heeft waarbij u een bedrag heeft verzekerd, dan stijgt de waarde van dit bedrag mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Op uw verzekeringsoverzicht ziet u het verzekerde bedrag van uw verzekering vanaf 1 januari 2023.
Bekijk ook de speciaal gemaakte video over de verhoging.
De vaststelling van het indexpercentage is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Het indexpercentage is in overeenstemming met de polisvoorwaarden en veelal gebaseerd op het onafhankelijke consumenten prijsindexcijfer (CPI) van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS). Het prijsindexcijfer is 14,3% (peildatum oktober).
Uitzonderingen zijn:
Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan geldt volgens de voorwaarden een andere methodiek waarmee het percentage wordt vastgesteld.
Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan wordt de waarde met 0% geïndexeerd.
X2A | XGE | XND |
XNI | XNJ | XNC |
XGF | XGG | X2G |
Twijfelt u of u nog voldoende bent verzekerd? Neemt u hiervoor contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check van uw verzekering.
Naast een eventuele verhoging door winstdeling of indexering, is het goed om regelmatig te controleren of u goed bent verzekerd. Het is namelijk ook afhankelijk van uw persoonlijke wensen voor uw uitvaart.
Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten. U kunt daarvoor een afspraak maken met uw onafhankelijk adviseur. U leest in de brief wie dit is. Heeft u geen adviseur? Neemt u dan contact met ons op.
De verhoging (indexering) vindt jaarlijks plaats per 1 januari. U ontvangt ongeveer een maand van tevoren informatie van ons met het premiebedrag voor het komende jaar (vooraankondiging). Als u de indexering wilt stoppen, dan heeft u drie maanden de tijd om dit aan ons door te geven. De premieverhoging wordt dan teruggedraaid (met terugwerkende kracht als dat van toepassing is), zodat u vanaf 1 januari dezelfde premie betaalt als afgelopen jaar. Als de indexering wordt gestopt, dan wordt de waarde van de verzekering ook niet verhoogd. Als u een pakket aan diensten heeft verzekerd, dan is het gevolg dat het pakket aan diensten niet meer wordt vergoed. Heeft u een verzekering waarbij een bedrag wordt uitgekeerd? Dan blijft dit bedrag hetzelfde. Hieronder leest u hierover meer.
Wilt u dit? Vul dan het contactformulier in of stuurt u ons een brief. U kunt dit ook regelen via uw adviseur.
Ik heb een dienstenpakket
Op het moment dat u de toekomstige indexering stopzet, dan kunnen wij de diensten niet meer garanderen bij overlijden. Uw diensten worden omgezet in een geldbedrag. Bij overlijden vergoeden wij de uitvaartnota tot dit bedrag. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten.
Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden
Op het moment dat u de toekomstige verhoging (indexering) stopzet, dan stijgt het verzekerde bedrag niet meer mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten.
Wilt u hulp bij de check of uw verzekering nog bij u past? Maakt u dan een afspraak met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check verzekering. Dan kunt u een telefonische afspraak inplannen.
U kunt deze wijziging per mail aan ons doorgeven. Omdat het een naamswijziging is, hebben wij een legitimatiebewijs van u nodig. Wilt u deze meesturen in de mail? Dank u wel alvast.
Wilt u weten voor welke diensten u precies bent verzekerd? Gaat u hiervoor naar Mijn Ardanta. Ook staan de diensten vermeld op uw polis.
Wanneer u vragen heeft of uw verzekering nog past bij uw wensen, neemt u dan contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Als u dit aangeeft via deze link, dan nemen wij contact met u op.
Ondanks onze zorgvuldigheid kan het voorkomen dat het overlijden administratief nog niet is verwerkt. Onze excuses als dit de situatie is.
Het kan ook voorkomen dat het overlijden per ongeluk nog niet bij ons is gemeld. Is dit de situatie? Dan heeft u altijd nog recht op de uitkering. Gaat u dan naar het uitkeringsformulier op ardanta.nl, Wij helpen u dan zo snel mogelijk. Dank u wel.
Als u geen premie meer hoeft te betalen, dan ontvangt u de informatie tussen 14 februari en 22 april 2023.
Dit heeft geen gevolgen voor de uitkering. U bent vanaf 1 januari 2023 verzekerd inclusief de verhoging van de waarde van uw verzekering.
Wij vinden het vanzelfsprekend dat de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor u beschikbaar zijn. Dit kan voordelig en/of interessant voor u zijn, bijvoorbeeld omdat de kenmerken van het product beter bij uw situatie passen (zoals b.v. vrije keuze van uitvaartverzorger). Maar ook omdat u misschien minder premie hoeft te betalen. Dit is afhankelijk van uw bestaande uitvaartverzekering en van uw persoonlijke wensen.
Wilt u weten of het voor u ook voordelig en/of interessant is om uw verzekering om te laten zetten?
Maak hiervoor een afspraak met uw onafhankelijke verzekeringsadviseur of met een adviseur van Ardanta.
Als uw vraag niet bij de meest gestelde vragen staat, neemt u dan contact met ons op via de chat of bel met onze Klantenservice (053) 488 11 22.
U kunt wijzigingen doorgeven op uw persoonlijke Mijn Ardanta omgeving. Log hiervoor in door te klikken op de 'inloggen' knop bovenaan deze pagina. Heeft u nog geen account? Dan kunt u inloggegevens aanvragen via account aanmaken.
Komt u er niet uit? Neemt u dan contact met ons op via de chat of bel met onze Klantenservice (053) 488 11 22.