Let op: onze privacyverklaring is aangepast.   Bekijk hier onze vernieuwde privacyverklaring   

Indexering 2023

U bent misschien al gewend dat we de premie verhogen, omdat een uitvaart ook duurder wordt. Door de uitzonderlijk hoge stijging van de prijzen in 2022 is deze verhoging dit jaar meer dan u gewend bent. Heeft u moeite met het betalen van de premie? Of wilt u weten hoe de premie wordt berekend? Kijk dan hieronder bij de meest gestelde vragen.

Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u natuurlijk ook contact opnemen met ons of met uw adviseur. 

Betalings-regeling

Betaalt u een koopsom of betaalt u premie per jaar, halfjaar of kwartaal?
Dan kunt u het bedrag in gedeeltes betalen, zodat u niet in één keer veel premie hoeft te betalen.

Geef het aan op het formulier als u dit wilt.

Wijziging doorgeven

Wilt u uw gegevens wijzigen, iemand meeverzekeren of wilt u de indexering stopzetten?

Maak hiervoor een account aan voor Mijn Ardanta.

Heeft u een dienstenpakket? Dan vindt u hier ook wat de inhoud van het pakket is.

Plan een afspraak

Check samen met een adviseur of uw verzekering nog bij u past.

Ook als u moeite heeft met het betalen van de premie, kan een adviseur samen met u kijken wat eventueel de mogelijkheden zijn.

Vragen over de premie
Er is een groot bedrag van mijn rekening afgeschreven voor mijn uitvaartverzekering en ik kan dit bedrag niet missen. Wat kan ik doen?

Onze excuses dat er een bedrag is afgeschreven dat u op dit moment niet kunt missen. U kunt het bedrag laten terugboeken op uw rekening.

Dit kunt u zelf doen via uw digitale bankomgeving of neem contact op met uw bank.

Wij willen u graag zo goed mogelijk helpen, zodat u wel goed blijft verzekerd voor de uitvaart. Het is afhankelijk van uw type polis wat wij eventueel voor u kunnen doen. Neemt u rechtstreeks contact op met uw verzekeringsadviseur. Heeft u geen onafhankelijke verzekeringsadviseur, dan kunt u zelf een telefonische afspraak met ons plannen. Wij kijken dan samen met u wat de beste oplossing is in uw situatie.

Betaalt u een bedrag in één keer (koopsom) of betaalt u premie per kwartaal, halfjaarlijks of per jaar? En wilt u het bedrag in 2023 liever per maand of in een andere termijnen betalen? Vult u dan het formulier in. 

Ik heb een betalingsregeling afgesproken en nu wordt het bedrag toch van mijn rekening afgeschreven. Hoe kan dat?

Onze excuses dat wij de betaling niet meer konden tegenhouden bij de bank. U kunt het bedrag laten terugboeken op uw rekening. Dit kunt u zelf doen via uw digitale bankomgeving of neem contact op met uw bank.

U hoeft ons hierover niet te informeren. Wij regelen de betaling volgens de afspraken die wij met u hebben gemaakt.

Mijn verzekerd kapitaal wordt verhoogd met het onafhankelijke consumenten Prijsindexcijfer (CPI) van 14,3%. Waarom stijgt mijn premie procentueel meer?

Het onafhankelijke Consumenten Prijsindexcijfer (CPI) van 14,3% is in veel situaties niet het percentage waarmee de premie wordt verhoogd. De premie voor de indexering is afhankelijk van meerdere factoren, zoals de leeftijd van de verzekerde en hoelang nog premie moet worden betaald. In het algemeen geldt het volgende:

  • Leeftijd – hoe ouder, hoe hoger de premie in verhouding wordt.
  • Premieduur – Hoe korter u nog premie hoeft te betalen, hoe hoger de premie is.
Ik vind dat de nieuwe premie in mijn situatie hoog is. Hoe komt dit?

De prijzen zijn het afgelopen jaar historisch gestegen. De stijging van de kosten is dit jaar gemiddeld 14,3% volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek. Ook de prijzen van een uitvaart stijgen mee. Denk aan de energiekosten voor een crematie of de brandstof voor rouwauto’s. Daarom is de waarde van uw verzekering ook hoger geworden.

De premie voor de verhoging is voor oudere klanten hoger, dan voor de jongere klanten. In het algemeen kunnen we stellen dat hoe ouder u bent, hoe hoger de premie voor de verhoging van het verzekerde bedrag of diensten is. Een van de redenen is dat oudere klanten in verhouding deze premie korter moeten betalen en het risico op overlijden hoger is, dan bij een jongere klant.

Het onafhankelijke Consumenten Prijsindexcijfer (CPI) van 14,3% is daarom in veel situaties niet het percentage waarmee de premie wordt verhoogd. De premie voor de indexering is namelijk afhankelijk van meerdere factoren, zoals de leeftijd van de verzekerde en hoelang nog premie moet worden betaald. In het algemeen geldt het volgende: 

  • Leeftijd – hoe ouder, hoe hoger de premie in verhouding wordt.
  • Premieduur – Hoe korter u nog premie hoeft te betalen, hoe hoger de premie is.
Ik betaal de premie normaal in 1 keer met een koopsom. Kan ik het bedrag in delen betalen?

U kunt de koopsom in gedeeltes betalen. Geeft u dit aan op dit formulier.

Ik heb moeite om de premie voor de verhoging dit jaar te betalen. Wat kan Ardanta voor mij doen?

Wij willen u graag zo goed mogelijk helpen. Het is afhankelijk van uw type polis wat wij eventueel voor u kunnen doen. Neemt u rechtstreeks contact op met uw verzekeringsadviseur. Heeft u geen onafhankelijke verzekeringsadviseur, dan kunt u zelf een telefonische afspraak met ons plannen. Wij kijken dan samen met u wat de beste oplossing is in uw situatie.

Betaalt u een bedrag in één keer (koopsom) of betaalt u premie per kwartaal, halfjaarlijks of per jaar? En wilt u het bedrag in 2023 liever per maand of in een andere termijnen betalen? Vult u dan het formulier in. 

 

Hoe wordt de premie voor de indexering (verhoging) bepaald?

De premie voor de indexering is afhankelijk van uw type verzekering, uw leeftijd en hoe lang u nog premie moet betalen. Omdat de prijsstijging het afgelopen jaar fors is toegenomen, hebben wij gekeken hoe wij de premie voor de indexering toch zo laag mogelijk konden houden. Ondanks deze maatregelen is het door het hoge CPI van dit jaar, 14,3% alsnog hoger.

Ik heb de informatie over de verhoging (indexering) ontvangen, maar er zat geen rekening bij. Hoe kan dat?

De rekening is dan nog onderweg. Het is natuurlijk ook mogelijk om in de toekomst per automatische incasso te betalen. U kunt dit zelf regelen op Mijn Ardanta of neem contact met ons op.

Ik heb een dienstenpakket en ik betaal nog premie. Waarom is de indexeringspremie toegenomen?

Als u bent verzekerd voor een pakket aan diensten, dan worden de diensten en leveringen geïndexeerd (verhoogd). Dit betekent dat de waarde van uw pakket hoger wordt en we deze diensten en leveringen kunnen blijven garanderen. Omdat deze uitvaartkosten dit jaar erg zijn gestegen, stijgt ook de premie voor de indexering.

Wilt u weten welke diensten in uw pakket zitten? Gaat u dan naar Mijn Ardanta.

Ik heb Ardanta gemachtigd om de koopsom van mijn rekening af te schrijven, maar ik ontvang nu een rekening. Waarom is dat?

Omdat de waarde van de verzekering historisch is gestegen en hierdoor de koopsom dit jaar hoog is, hebben we ervoor gekozen om u een rekening te sturen. U kunt dan zelf beslissen wanneer u het wilt betalen. Ook heeft u de mogelijkheid de koopsom in gedeeltes te betalen. U kunt hiervoor het formulier invullen.

Wilt u advies over uw verzekering? Neemt u dan contact op met uw verzekeringsadviseur of maak een afspraak met ons.

 

Vragen over de verhoging (indexering)
Ik heb informatie over de verhoging (indexering) ontvangen. Waarom staan niet al mijn polissen op het verzekeringsoverzicht?

Als u niet alle polissen op dit verzekeringsoverzicht vindt, dan kan dat twee redenen hebben:

  • De informatie over de verhoging (indexering) is per contractnummer. Als onder een ander contractnummer ook polissen zijn die verhogen (indexeren), dan ontvangt u binnenkort een andere brief voor dat contractnummer. 
  • Onder het andere contractnummer vallen polissen die niet verhogen (indexeren). U ontvangt dan geen brief voor dit contractnummer.

Op Mijn Ardanta leest u hoe u bent verzekerd. Bent u verzekerd voor een dienstenpakket? Dan leest u daar ook welke diensten en leveringen in uw pakket zitten. 

Waarom wordt de waarde van mijn verzekering (ieder jaar) verhoogd?

De kosten van een uitvaart stijgen ieder jaar. Daarom kan de waarde van uw uitvaartverzekering worden verhoogd. Dit noemen we indexeren. Uw premie kan hierdoor ook wijzigen. 

Ik heb een dienstenpakket. Hoe wordt de waarde hiervan verhoogd?

In het geval van een geïndexeerde verzekering weet u zeker dat de diensten  op uw polis bij overlijden worden uitgekeerd, ongeacht de kosten op dat moment. Het is voor ons niet mogelijk om u aan te geven wat de waarde in geld is van uw dienstenpakket. Dit komt omdat uitvaartverzorgers verschillende tarieven hanteren. 

Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden

Als u een geïndexeerde verzekering heeft waarbij u een bedrag heeft verzekerd, dan stijgt de waarde van dit bedrag mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Op uw verzekeringsoverzicht ziet u het verzekerde bedrag van uw verzekering vanaf 1 januari 2023.

Bekijk ook de speciaal gemaakte video over de verhoging.

Hoe wordt ieder jaar het indexeringspercentage vastgesteld?

De vaststelling van het indexpercentage is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Het indexpercentage is in overeenstemming met de polisvoorwaarden en veelal gebaseerd op het onafhankelijke consumenten prijsindexcijfer (CPI) van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS). Het prijsindexcijfer is 14,3% (peildatum oktober).

Uitzonderingen zijn:
Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan geldt volgens de voorwaarden een andere methodiek waarmee het percentage wordt vastgesteld.

  • U04 en U58 = 4%
  • Facultatieve - FCM, FCG, FC2 = 3%
  • AXENT - X2M of XGB of XNB? Dan heeft u recht op een 3-jaarlijkse verhoging en wordt uw verzekering met 19,60% geïndexeerd.

Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan wordt de waarde met 0% geïndexeerd. 

  • OGE / OGM / OGP en OGK
  • U60 en U61
  • Of  als u een polis heeft van oud-AXENT beginnend met de volgende letters:
X2A XGE XND
XNI XNJ XNC
XGF XGG X2G


Twijfelt u of u nog voldoende bent verzekerd? Neemt u hiervoor contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check van uw verzekering.

Als de waarde van mijn verzekering ieder jaar wordt verhoogd, ben ik dan altijd goed verzekerd?

Naast een eventuele verhoging door winstdeling of indexering, is het goed om regelmatig te controleren of u goed bent verzekerd. Het is namelijk ook afhankelijk van uw persoonlijke wensen voor uw uitvaart.

Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten. U kunt daarvoor een afspraak maken met uw onafhankelijk adviseur. U leest in de brief wie dit is. Heeft u geen adviseur? Neemt u dan contact met ons op.

Wat betekent het voor mijn verzekering als ik mijn verzekering niet meer wil verhogen (indexeren)?

De verhoging (indexering) vindt jaarlijks plaats per 1 januari. U ontvangt ongeveer een maand van tevoren informatie van ons met het premiebedrag voor het komende jaar (vooraankondiging). Als u de indexering wilt stoppen, dan heeft u drie maanden de tijd om dit aan ons door te geven. De premieverhoging wordt dan teruggedraaid (met terugwerkende kracht als dat van toepassing is), zodat u vanaf 1 januari dezelfde premie betaalt als afgelopen jaar. Als de indexering wordt gestopt, dan wordt de waarde van de verzekering ook niet verhoogd. Als u een pakket aan diensten heeft verzekerd, dan is het gevolg dat het pakket aan diensten niet meer wordt vergoed. Heeft u een verzekering waarbij een bedrag wordt uitgekeerd? Dan blijft dit bedrag hetzelfde. Hieronder leest u hierover meer.

Wilt u dit? Vul dan het contactformulier in of stuurt u ons een brief. U kunt dit ook regelen via uw adviseur.

Ik heb een dienstenpakket

Op het moment dat u de toekomstige indexering stopzet, dan kunnen wij de diensten niet meer garanderen bij overlijden. Uw diensten worden omgezet in een geldbedrag. Bij overlijden vergoeden wij de uitvaartnota tot dit bedrag. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten. 

Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden

Op het moment dat u de toekomstige verhoging (indexering) stopzet, dan stijgt het verzekerde bedrag niet meer mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten.


Wilt u hulp bij de check of uw verzekering nog bij u past? Maakt u dan een afspraak met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check verzekering. Dan kunt u een telefonische afspraak inplannen.

 

Op het verzekeringsoverzicht staat mijn naam niet juist. Wat moet ik doen?

U kunt deze wijziging per mail aan ons doorgeven. Omdat het een naamswijziging is, hebben wij een legitimatiebewijs van u nodig. Wilt u deze meesturen in de mail? Dank u wel alvast.

Het is niet duidelijk welke diensten in mijn dienstenpakket zitten. Waar kan ik deze diensten vinden?

Wilt u weten voor welke diensten u precies bent verzekerd? Gaat u hiervoor naar Mijn Ardanta. Ook staan de diensten vermeld op uw polis.

Wanneer u vragen heeft of uw verzekering nog past bij uw wensen, neemt u dan contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Als u dit aangeeft via deze link, dan nemen wij contact met u op.

Ik heb het verzekeringsoverzicht ontvangen. Op dit overzicht staat mijn dierbare die is overleden. Hoe is dit mogelijk?

Ondanks onze zorgvuldigheid kan het voorkomen dat het overlijden administratief nog niet is verwerkt. Onze excuses als dit de situatie is.

Het kan ook voorkomen dat het overlijden per ongeluk nog niet bij ons is gemeld. Is dit de situatie? Dan heeft u altijd nog recht op de uitkering. Gaat u dan naar het uitkeringsformulier op ardanta.nl, Wij helpen u dan zo snel mogelijk. Dank u wel.

Ik betaal geen premie meer. Wanneer ontvang ik de informatie?

Als u geen premie meer hoeft te betalen, dan ontvangt u de informatie tussen 14 februari en 22 april 2023.

Dit heeft geen gevolgen voor de uitkering. U bent vanaf 1 januari 2023 verzekerd inclusief de verhoging van de waarde van uw verzekering.

Algemene vragen
Ik heb al jaren een uitvaartverzekering. Zijn de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor mij beschikbaar?

Wij vinden het vanzelfsprekend dat de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor u beschikbaar zijn. Dit kan voordelig en/of interessant voor u zijn, bijvoorbeeld omdat de kenmerken van het product beter bij uw situatie passen (zoals b.v. vrije keuze van uitvaartverzorger). Maar ook omdat u misschien minder premie hoeft te betalen. Dit is afhankelijk van uw bestaande uitvaartverzekering en van uw persoonlijke wensen. 

Wilt u weten of het voor u ook voordelig en/of interessant is om uw verzekering om te laten zetten?

Maak hiervoor een afspraak met uw onafhankelijke verzekeringsadviseur of met een adviseur van Ardanta.

Mijn vraag staat er niet bij. Hoe kan ik mijn vraag stellen?

Als uw vraag niet bij de meest gestelde vragen staat, neemt u dan contact met ons op via de chat of bel met onze Klantenservice (053) 488 11 22.

Ik wil een wijziging doorgeven. Hoe kan ik dit doen?

U kunt wijzigingen doorgeven op uw persoonlijke Mijn Ardanta omgeving. Log hiervoor in door te klikken op de 'inloggen' knop bovenaan deze pagina. Heeft u nog geen account? Dan kunt u inloggegevens aanvragen via account aanmaken.

Komt u er niet uit? Neemt u dan contact met ons op via de chat of bel met onze Klantenservice (053) 488 11 22.