Let op: onze privacyverklaring is aangepast.   Bekijk hier onze vernieuwde privacyverklaring   

Indexering 2022

Heeft u een vraag over de verhoging van de waarde van uw verzekering, ook wel indexering genoemd? Dan vindt u op deze site de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u natuurlijk ook contact opnemen met ons of met uw adviseur. 

Dit is ook een goed moment om te checken of uw gegevens nog juist zijn. En of uw verzekering nog bij uw huidige wensen en financiële situatie past. U kunt hiervoor een afspraak maken met een adviseur.

Plan een afspraak

Ondanks de verhoging (indexering) is het mogelijk dat uw verzekering niet meer bij uw huidige situatie past. Check daarom uw verzekering. Dat kan samen met een adviseur.

Wijziging doorgeven

Wilt u uw gegevens wijzigen, zoals uw adres, uw gezinssamenstelling of wilt u iemand meeverzekeren?

Geeft u dit eenvoudig digitaal door. Maakt u via mijn.ardanta.nl een account aan. Daar ziet u ook hoe u bent verzekerd.

Ardanta geeft Antwoord

In Ardanta geeft Antwoord beantwoorden wij vragen van onze klanten. Dat doen we graag, want dat geeft voor iedereen duidelijkheid en nieuwe inzichten. En alleen dan kunt u een bewuste keuze rond uitvaart en verzekering maken.

Vragen over de verhoging (indexering)
Ik heb informatie over de verhoging (indexering) ontvangen. Waarom staan niet al mijn polissen op het verzekeringsoverzicht?

Als u niet alle polissen op dit verzekeringsoverzicht vindt, dan kan dat twee redenen hebben:

  • De informatie over de verhoging (indexering) is per contractnummer. Als onder een ander contractnummer ook polissen zijn die verhogen (indexeren), dan ontvangt u binnenkort een andere brief voor dat contractnummer. 
  • Onder het andere contractnummer vallen polissen die niet verhogen (indexeren). U ontvangt dan geen brief voor dit contractnummer.

Op Mijn Ardanta leest u hoe u bent verzekerd. Bent u verzekerd voor een dienstenpakket? Dan leest u daar ook welke diensten en leveringen in uw pakket zitten. 

Waarom wordt de waarde van mijn verzekering (ieder jaar) verhoogd?

De kosten van een uitvaart stijgen ieder jaar. Daarom kan de waarde van uw uitvaartverzekering worden verhoogd. Dit noemen we indexeren. Uw premie kan hierdoor ook wijzigen. 

Ik heb een dienstenpakket. Hoe wordt de waarde hiervan verhoogd?

In het geval van een geïndexeerde verzekering weet u zeker dat de diensten  op uw polis bij overlijden worden uitgekeerd, ongeacht de kosten op dat moment. Het is voor ons niet mogelijk om u aan te geven wat de waarde in geld is van uw dienstenpakket. Dit komt omdat uitvaartverzorgers verschillende tarieven hanteren. 

Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden

Als u een geïndexeerde verzekering heeft waarbij u een bedrag heeft verzekerd, dan stijgt de waarde van dit bedrag mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Op uw verzekeringsoverzicht ziet u het verzekerde bedrag van uw verzekering vanaf 1 januari 2022.

Bekijk ook de speciaal gemaakte video over de verhoging.

Hoe wordt ieder jaar het indexeringspercentage vastgesteld?

De vaststelling van het indexpercentage is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Het indexpercentage is in overeenstemming met de polisvoorwaarden en veelal gebaseerd op het onafhankelijke consumenten prijsindexcijfer (CPI) van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS). Het prijsindexcijfer van 1 oktober 2020 - 1 oktober 2021 is 3,4%.

Uitzonderingen zijn:
Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan geldt volgens de voorwaarden een andere methodiek waarmee het percentage wordt vastgesteld.

  • U04 en U58 = 4%
  • Facultatieve - FCM, FCG, FC2 = 3%
  • AXENT - X2M of XGB of XNB? Dan heeft u recht op een 3-jaarlijkse verhoging en wordt uw verzekering met 7,47% geïndexeerd.

Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan wordt de waarde met 0% geïndexeerd. 

  • OGE / OGM / OGP en OGK
  • U60 en U61
  • Of  als u een polis heeft van oud-AXENT beginnend met de volgende letters:
X2A XGE XND XNG
XNI XNJ XNC  
XGF XGG X2G  


Twijfelt u of u nog voldoende bent verzekerd? Neemt u hiervoor contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check van uw verzekering.

Als de waarde van mijn verzekering ieder jaar wordt verhoogd, ben ik dan altijd goed verzekerd?

Naast een eventuele verhoging door winstdeling of indexering, is het goed om regelmatig te controleren of u goed bent verzekerd. Het is namelijk ook afhankelijk van uw persoonlijke wensen voor uw uitvaart.

Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten. U kunt daarvoor een afspraak maken met uw onafhankelijk adviseur. U leest in de brief wie dit is. Heeft u geen adviseur? Neemt u dan contact met ons op.

Wat betekent het voor mijn verzekering als ik mijn verzekering niet meer wil verhogen (indexeren)?

Ik heb een dienstenpakket

Op het moment dat u de toekomstige indexering stopzet, dan kunnen wij de diensten niet meer garanderen bij overlijden. Uw diensten worden omgezet in een geldbedrag. Bij overlijden vergoeden wij de uitvaartnota tot dit bedrag. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten. 

Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden

Op het moment dat u de toekomstige verhoging (indexering) stopzet, dan stijgt het verzekerde bedrag niet meer mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten.


Wilt u hulp bij de check of uw verzekering nog bij u past? Maakt u dan een afspraak met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check verzekering. Dan kunt u een telefonische afspraak inplannen.

Wilt u de verhoging (indexering) stopzetten? Vul dan het contactformulier in of stuurt u ons een brief. U kunt dit ook regelen via uw adviseur.

Ik heb de informatie over de verhoging (indexering) ontvangen, maar er zat geen acceptgiro bij. Hoe kan dat?

U hoeft u geen zorgen te maken. De acceptgiro is dan nog onderweg. Het is natuurlijk ook mogelijk om in de toekomst per automatische incasso te betalen. U kunt dit zelf regelen op mijn.ardanta.nl of neem contact met ons op.

Op het verzekeringsoverzicht staat mijn naam niet juist. Wat moet ik doen?

U kunt deze wijziging per e-mail aan ons doorgeven. Omdat het een naamswijziging is, hebben wij een legitimatiebewijs van u nodig. Wilt u deze meesturen in de mail? Dank u wel alvast.

Het is niet duidelijk welke diensten in mijn dienstenpakket zitten. Waar kan ik deze diensten vinden?

Wilt u weten voor welke diensten u precies bent verzekerd? Gaat u hiervoor naar mijn.ardanta.nl. Ook staan de diensten vermeld op uw polis.

Wanneer u vragen heeft of uw verzekering nog past bij uw wensen, neemt u dan contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Als u dit aangeeft via deze link, dan nemen wij contact met u op.

Ik heb het verzekeringsoverzicht ontvangen. Op dit overzicht staat mijn dierbare die is overleden. Hoe is dit mogelijk?

Ondanks onze zorgvuldigheid kan het voorkomen dat het overlijden administratief nog niet is verwerkt. Onze excuses als dit de situatie is.

Het kan ook voorkomen dat het overlijden per ongeluk nog niet bij ons is gemeld. Is dit de situatie? Dan heeft u altijd nog recht op de uitkering. Gaat u dan naar het uitkeringsformulier op ardanta.nl, Wij helpen u dan zo snel mogelijk. Dank u wel.

Ik heb moeite om de verhoging op dit moment te betalen. Is het mogelijk om een betalingsregeling met Ardanta te maken?

Ja, dat is zeker mogelijk. Neemt u contact op met onze Klantenservice. Dan kijken we samen met u wat mogelijk is.

Gaat u naar het contactformulier. Of bel ons op telefoonnummer (053) 488 11 22. We zijn van maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar.

Ik betaal geen premie meer. Wanneer ontvang ik de informatie?

Als u geen premie meer hoeft te betalen. Dan ontvangt u de informatie tussen maart en oktober van 2022.

Dit heeft geen gevolgen voor de uitkering. U bent vanaf 1 januari 2022 verzekerd inclusief de verhoging van de waarde van uw verzekering.

Algemene vragen
Ik wil graag een kopie polis. Is dat mogelijk?

Wilt u een kopie polis, omdat u wilt weten hoe u bent verzekerd? Dan heeft u voldoende aan het verzekeringsoverzicht dat u bij de brief ontving. Op dit overzicht staat de waarde van uw verzekering inclusief eventuele verhogingen, zoals b.v. winstdeling of indexering. Bewaart u dit verzekeringsoverzicht goed.

Op de kopie polis staat namelijk alleen het oorspronkelijk verzekerd bedrag. Dus exclusief eventuele verhogingen.

Bent u verzekerd voor een pakket aan diensten? Dan vindt u deze diensten op Mijn Ardanta.

Wilt u toch een kopie polis ontvangen? Geeft u dit dan aan via het contactformulier.

Ik twijfel of ik wel voldoende ben verzekerd. Hoe weet ik dat zeker?

Als u twijfelt, neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur. De gegevens staan in de brief die u van ons ontvangt.

Heeft u geen adviseur? Gaat u dan naar Hulp bij check. Dan wordt er een afspraak met u gepland.

Onze adviseur helpt u graag verder. Wilt u (eerst) zelf een check doen? Gaat u dan naar de tool Bereken uitvaart.

Ik heb een verouderde verzekering. Zijn de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor mij beschikbaar?

Wij vinden het vanzelfsprekend dat de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor u beschikbaar zijn. Het is daarom mogelijk om uw huidige uitvaartverzekering om te zetten in een nieuwe uitvaartverzekering. Dit kan voordelig en/of interessant voor u zijn, bijvoorbeeld omdat de kenmerken van het product beter bij uw situatie passen (zoals b.v. vrije keuze van uitvaartverzorger). Maar ook omdat u misschien minder premie hoeft te betalen. Dit is afhankelijk van uw huidige uitvaartverzekering en van uw persoonlijke wensen. Wilt u weten of het voor u ook voordelig en/of interessant is om uw verzekering om te laten zetten? Neemt u dan contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen we u graag verder. Gaat u naar hulp bij check verzekering.

Ik wil een wijziging doorgeven. Hoe kan ik dit doen?

U kunt uw wijzigingen heel eenvoudig doorgeven via mijn.ardanta.nl of via ons wijzigingsformulier. Denkt u hierbij aan bijvoorbeeld een adreswijziging, opzeggen van de verzekering of het overdragen van de verzekering.

Ik betaal voor meer dan één polis op mijn naam. Kan dat?

Het is mogelijk dat u meer dan één polis hebt op uw naam, omdat u in het verleden uw verzekering heeft verhoogd. Voor deze verhoging is een nieuwe verzekering aangemaakt. Het kan voordeliger voor u zijn om de polissen samen te voegen tot één polis. Uw adviseur kan dit voor u nakijken.

Mijn vraag staat er niet bij. Hoe kan ik mijn vraag stellen?

Staat uw vraag er niet bij? Dan helpen we u graag verder via mail of telefonisch. Gaat u naar het contactformulier. Of op telefoonnummer (053) 488 11 22, zijn we van maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar.