Let op: onze privacyverklaring is aangepast. Bekijk hier onze vernieuwde privacyverklaring
Heeft u een vraag over de verhoging van de waarde van uw verzekering, ook wel indexering genoemd? Dan vindt u op deze site de meest gestelde vragen. Staat uw vraag er niet bij? Dan kunt u natuurlijk ook contact opnemen met ons of met uw adviseur.
Dit is ook een goed moment om te checken of uw gegevens nog juist zijn. En of uw verzekering nog bij uw huidige wensen en financiële situatie past. U kunt hiervoor een afspraak maken met een adviseur.
Wilt u uw gegevens wijzigen, zoals uw adres, uw gezinssamenstelling of wilt u iemand meeverzekeren?
Geeft u dit eenvoudig digitaal door. Maakt u via mijn.ardanta.nl een account aan. Daar ziet u ook hoe u bent verzekerd.
Als u niet alle polissen op dit verzekeringsoverzicht vindt, dan kan dat twee redenen hebben:
Op Mijn Ardanta leest u hoe u bent verzekerd. Bent u verzekerd voor een dienstenpakket? Dan leest u daar ook welke diensten en leveringen in uw pakket zitten.
De kosten van een uitvaart stijgen ieder jaar. Daarom kan de waarde van uw uitvaartverzekering worden verhoogd. Dit noemen we indexeren. Uw premie kan hierdoor ook wijzigen.
Ik heb een dienstenpakket. Hoe wordt de waarde hiervan verhoogd?
In het geval van een geïndexeerde verzekering weet u zeker dat de diensten op uw polis bij overlijden worden uitgekeerd, ongeacht de kosten op dat moment. Het is voor ons niet mogelijk om u aan te geven wat de waarde in geld is van uw dienstenpakket. Dit komt omdat uitvaartverzorgers verschillende tarieven hanteren.
Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden
Als u een geïndexeerde verzekering heeft waarbij u een bedrag heeft verzekerd, dan stijgt de waarde van dit bedrag mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Op uw verzekeringsoverzicht ziet u het verzekerde bedrag van uw verzekering vanaf 1 januari 2022.
Bekijk ook de speciaal gemaakte video over de verhoging.
De vaststelling van het indexpercentage is afhankelijk van de polisvoorwaarden. Het indexpercentage is in overeenstemming met de polisvoorwaarden en veelal gebaseerd op het onafhankelijke consumenten prijsindexcijfer (CPI) van het Centraal Bureau voor de statistiek (CBS). Het prijsindexcijfer van 1 oktober 2020 - 1 oktober 2021 is 3,4%.
Uitzonderingen zijn:
Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan geldt volgens de voorwaarden een andere methodiek waarmee het percentage wordt vastgesteld.
Begint uw polisnummer met een van onderstaande letters? Dan wordt de waarde met 0% geïndexeerd.
X2A | XGE | XND | XNG |
XNI | XNJ | XNC | |
XGF | XGG | X2G |
Twijfelt u of u nog voldoende bent verzekerd? Neemt u hiervoor contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check van uw verzekering.
Naast een eventuele verhoging door winstdeling of indexering, is het goed om regelmatig te controleren of u goed bent verzekerd. Het is namelijk ook afhankelijk van uw persoonlijke wensen voor uw uitvaart.
Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten. U kunt daarvoor een afspraak maken met uw onafhankelijk adviseur. U leest in de brief wie dit is. Heeft u geen adviseur? Neemt u dan contact met ons op.
Ik heb een dienstenpakket
Op het moment dat u de toekomstige indexering stopzet, dan kunnen wij de diensten niet meer garanderen bij overlijden. Uw diensten worden omgezet in een geldbedrag. Bij overlijden vergoeden wij de uitvaartnota tot dit bedrag. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten.
Ik heb een verzekering die uitkeert in geld na mijn overlijden
Op het moment dat u de toekomstige verhoging (indexering) stopzet, dan stijgt het verzekerde bedrag niet meer mee zoals is vastgelegd in de polisvoorwaarden. Het kan dus zijn dat u dan niet meer voldoende bent verzekerd. Controleer daarom regelmatig of uw wensen en uw verzekering nog bij elkaar aansluiten.
Wilt u hulp bij de check of uw verzekering nog bij u past? Maakt u dan een afspraak met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Gaat u naar hulp bij check verzekering. Dan kunt u een telefonische afspraak inplannen.
Wilt u de verhoging (indexering) stopzetten? Vul dan het contactformulier in of stuurt u ons een brief. U kunt dit ook regelen via uw adviseur.
U hoeft u geen zorgen te maken. De acceptgiro is dan nog onderweg. Het is natuurlijk ook mogelijk om in de toekomst per automatische incasso te betalen. U kunt dit zelf regelen op mijn.ardanta.nl of neem contact met ons op.
U kunt deze wijziging per e-mail aan ons doorgeven. Omdat het een naamswijziging is, hebben wij een legitimatiebewijs van u nodig. Wilt u deze meesturen in de mail? Dank u wel alvast.
Wilt u weten voor welke diensten u precies bent verzekerd? Gaat u hiervoor naar mijn.ardanta.nl. Ook staan de diensten vermeld op uw polis.
Wanneer u vragen heeft of uw verzekering nog past bij uw wensen, neemt u dan contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen wij u graag verder. Als u dit aangeeft via deze link, dan nemen wij contact met u op.
Ondanks onze zorgvuldigheid kan het voorkomen dat het overlijden administratief nog niet is verwerkt. Onze excuses als dit de situatie is.
Het kan ook voorkomen dat het overlijden per ongeluk nog niet bij ons is gemeld. Is dit de situatie? Dan heeft u altijd nog recht op de uitkering. Gaat u dan naar het uitkeringsformulier op ardanta.nl, Wij helpen u dan zo snel mogelijk. Dank u wel.
Ja, dat is zeker mogelijk. Neemt u contact op met onze Klantenservice. Dan kijken we samen met u wat mogelijk is.
Gaat u naar het contactformulier. Of bel ons op telefoonnummer (053) 488 11 22. We zijn van maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar.
Als u geen premie meer hoeft te betalen. Dan ontvangt u de informatie tussen maart en oktober van 2022.
Dit heeft geen gevolgen voor de uitkering. U bent vanaf 1 januari 2022 verzekerd inclusief de verhoging van de waarde van uw verzekering.
Wilt u een kopie polis, omdat u wilt weten hoe u bent verzekerd? Dan heeft u voldoende aan het verzekeringsoverzicht dat u bij de brief ontving. Op dit overzicht staat de waarde van uw verzekering inclusief eventuele verhogingen, zoals b.v. winstdeling of indexering. Bewaart u dit verzekeringsoverzicht goed.
Op de kopie polis staat namelijk alleen het oorspronkelijk verzekerd bedrag. Dus exclusief eventuele verhogingen.
Bent u verzekerd voor een pakket aan diensten? Dan vindt u deze diensten op Mijn Ardanta.
Wilt u toch een kopie polis ontvangen? Geeft u dit dan aan via het contactformulier.
Als u twijfelt, neem dan contact op met uw verzekeringsadviseur. De gegevens staan in de brief die u van ons ontvangt.
Heeft u geen adviseur? Gaat u dan naar Hulp bij check. Dan wordt er een afspraak met u gepland.
Onze adviseur helpt u graag verder. Wilt u (eerst) zelf een check doen? Gaat u dan naar de tool Bereken uitvaart.
Wij vinden het vanzelfsprekend dat de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor u beschikbaar zijn. Het is daarom mogelijk om uw huidige uitvaartverzekering om te zetten in een nieuwe uitvaartverzekering. Dit kan voordelig en/of interessant voor u zijn, bijvoorbeeld omdat de kenmerken van het product beter bij uw situatie passen (zoals b.v. vrije keuze van uitvaartverzorger). Maar ook omdat u misschien minder premie hoeft te betalen. Dit is afhankelijk van uw huidige uitvaartverzekering en van uw persoonlijke wensen. Wilt u weten of het voor u ook voordelig en/of interessant is om uw verzekering om te laten zetten? Neemt u dan contact op met uw adviseur. Heeft u geen adviseur? Dan helpen we u graag verder. Gaat u naar hulp bij check verzekering.
U kunt uw wijzigingen heel eenvoudig doorgeven via mijn.ardanta.nl of via ons wijzigingsformulier. Denkt u hierbij aan bijvoorbeeld een adreswijziging, opzeggen van de verzekering of het overdragen van de verzekering.
Het is mogelijk dat u meer dan één polis hebt op uw naam, omdat u in het verleden uw verzekering heeft verhoogd. Voor deze verhoging is een nieuwe verzekering aangemaakt. Het kan voordeliger voor u zijn om de polissen samen te voegen tot één polis. Uw adviseur kan dit voor u nakijken.
Staat uw vraag er niet bij? Dan helpen we u graag verder via mail of telefonisch. Gaat u naar het contactformulier. Of op telefoonnummer (053) 488 11 22, zijn we van maandag t/m vrijdag van 8.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar.