Brief over winst?

Heeft u vragen over de winstbrief? Op deze site vindt u de meest gestelde vragen. Staat het antwoord er niet, neemt u dan contact met ons op. We helpen u graag verder.

Ook heeft uw polis zo af en toe een check nodig… want zijn uw wensen nog hetzelfde als op het moment dat u de verzekering afsloot? Veel mensen willen er niet mee bezig zijn. Dat is niet zo gek. Daarom proberen we het u zo eenvoudig mogelijk te maken. Dat geeft rust.

Check uw polis

Check of uw polis nog bij uw wensen past. Dit kan bij uw adviseur. Of doe eerst zelf de check. Binnen 10 minuten heeft u meer inzicht.

Bent u verzekerd voor een pakket aan diensten? Dan kan alleen uw adviseur de check voor u doen.

Wijzigingen en overzicht

Een wijziging geeft u eenvoudig door via Mijn Ardanta. O.a. het doorgeven van een adreswijziging, het aanmelden van een kind of het automatisch afschrijven van uw premie. 

Ook ziet u hier hoe u bent verzekerd.

Contact

Heeft u een vraag die niet bij de meest gestelde vragen staat? Neem dan contact op met uw adviseur of gebruik het contactformulier

Meest gestelde vragen over winstdeling
Waarom ontvang ik een winstdelingsbrief?

U komt in aanmerking voor winstdeling als dit in uw polisvoorwaarden staat vermeld. Winstdeling kan leiden tot verhoging van de verzekerde waarde van uw uitvaartverzekering. De uitkering aan de uitvaartverzorger of begunstigde wordt daarmee hoger op het moment van overlijden.
De vaststelling van de winstdeling kan zijn op basis van winstdeling over het verzekerde kapitaal (KBW),over de opgebouwde voorziening (Overrente) of de zogenaamde P-Winstpot. Bij de veel gestelde vragen vindt u ook antwoord op wat dit inhoud en hoe het winstpercentage wordt vastgesteld. Wilt u meer informatie? Neemt u dan contact met ons op via het contactformulier.

Waarom heb ik al wel een winstdelingsbrief ontvangen, maar mijn familieleden nog niet?

Dat is mogelijk, omdat wij de winstbrieven gefaseerd versturen in de hele maand juni. Daarom kan het zijn dat u de brief al wel heeft ontvangen, en uw familieleden later in de maand juni een brief ontvangen.

Hoe vaak ontvang ik een winstdelingsbrief?

Is de waarde van uw verzekering hoger dan € 5.000? Dan ontvangt u jaarlijks een winstdelingsbrief.
Is de waarde van uw verzekering minder dan € 5.000? Dan sturen wij u één keer in de vijf jaar een winstdelingsbrief. De eventuele winst berekenen wij uiteraard jaarlijks. En wij schrijven deze winst ook jaarlijks bij. Dit is altijd voor u inzichtelijk op mijn.ardanta.nl.

Moet ik voor de winstdeling extra premie betalen?

Nee, u hoeft geen extra premie te betalen. Uw premie blijft hetzelfde.

Waarom ontvang ik meerdere winstdelingsbrieven?

Het is mogelijk dat u meer dan één polis op uw naam heeft, omdat u in het verleden uw verzekering heeft verhoogd. Voor deze verhoging is een nieuwe verzekering aangemaakt. Het kan voordeliger voor u zijn om de polissen samen te voegen tot één polis, dit kunt u bekijken via Mijn Ardanta. Ook uw adviseur kan dit voor u nakijken.

Welk type winstdeling is voor mij van toepassing? En hoe wordt het winstpercentage vastgesteld?

De vaststelling van het winstpercentage is in de polisvoorwaarden geregeld en is als volgt weer te geven (het polistype betreft de eerst drie posities van het polisnummer).

PolistypeWinstregeling  Vaststellen percentage winst
KKU, VZP, VZS

KBW (Kapitaal Basis Winst)Maatschappijrendement
LVA, LVB, LVC, XGO

KBW (Kapitaal Basis Winst)
Maatschappijrendement
ADS, FBN, FPN, FBL, FPL, GAU, VAG, VAN, VOG, VON, SAG, SAN, SDS

OverrenteRendement op beleggingen
FCN, FCG, FCM, FC2

OverrenteU-Rendement (staatsleningen)
LNA, LNB, LN1, LN2

KBW (Kapitaal Basis Winst)
Maatschappijrendement
X2H, XG9, XNO, XGD, XNP, XNQ

Winstpot
Rendement op beleggingen
X3G, XNR, XNK, X2M, X4N, XGB, XN9, XN8

Overrente
Rendement op beleggingen
XGC, XGN

KBW (Kapitaal Basis Winst)
Vast percentage van 1%
DAC,  DAE, DAF, DAG, DAH, DAI, DAL, DAJ

OverrenteT-Rendement (Staatsleningen)
Wat houdt winstdeling over het kapitaal (KBW) in?

Bij de KBW winstdelingsregeling wordt de hoogte van de winstbijschrijving berekend door het winstdelingspercentage te vermenigvuldigen met het kapitaal. Het berekende winstkapitaal wordt bijgeschreven op uw oorspronkelijke verzekerd kapitaal. Het vaststellen van het winstpercentage is afhankelijk van uw polistype. 

Wat houdt winstdeling over de voorziening (Overrente) in?

Bij de winstdelingsregeling op basis van Overrente wordt de hoogte van de winstbijschrijving bepaald op basis van de opgebouwde voorziening (spaarwaarde van de polis). Deze wordt vermenigvuldigd met het winstpercentage. Vervolgens wordt dit bedrag actuarieel opgerent naar een winstkapitaal. Dit bedrag wordt bijgeschreven op uw oorspronkelijke kapitaal. 

Wat houdt winstdeling vanuit de winstpot in?

Elk jaar wordt minimaal 5% van de premie die u heeft betaald toegevoegd aan de winstpot. Vervolgens wordt de winstpot met het behaalde beleggingsrendement verhoogd.

Meest gestelde vragen in het algemeen
Ik wil een account aanmaken voor Mijn Ardanta. Waarom lukt dit niet?

Gebruikt u wel het polisnummer van Ardanta dat in de brief vermeld staat? Ook moet het Ardanta-polisnummer en de geboortedatum met elkaar overeenkomen. Gebruikt u bijvoorbeeld het polisnummer van uw partner en uw geboortedatum, dan vindt het systeem geen match. Lukt het nog niet? Neemt u dan contact met ons op. Ons telefoonnummer is (053) 488 11 22. We zijn van 8.00 tot 17.30 uur bereikbaar.




Ik heb een verouderde verzekering. Zijn de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor mij beschikbaar?

Wij vinden het vanzelfsprekend dat de nieuwste verzekeringen van Ardanta ook voor u beschikbaar zijn. Het is daarom mogelijk om uw huidige uitvaartverzekering om te zetten in een nieuwe uitvaartverzekering. Dit kan voordelig en/of interessant voor u zijn, bijvoorbeeld omdat de kenmerken van het product beter bij uw situatie passen (zoals b.v. vrije keuze van uitvaartverzorger). Maar ook omdat u misschien minder premie hoeft te betalen. Dit is afhankelijk van uw huidige uitvaartverzekering en van uw persoonlijke wensen. Wilt u weten of het voor u ook voordelig en/of interessant is om uw verzekering om te laten zetten? Neemt u dan contact op met uw adviseur, of vul het Check mijn polis formulier in.

Ik betaal voor meer dan één polis op mijn naam. Kan dat?

Het is mogelijk dat u meer dan één polis hebt op uw naam, omdat u in het verleden uw verzekering heeft verhoogd. Voor deze verhoging is een nieuwe verzekering aangemaakt. Het kan voordeliger voor u zijn om de polissen samen te voegen tot één polis. Uw adviseur kan dit voor u nakijken.

Ik wil een wijziging doorgeven. Hoe kan ik dit doen?

U kunt uw wijzigingen heel eenvoudig doorgeven via mijn.ardanta.nl. Denkt u hierbij aan bijvoorbeeld een adreswijziging, opzeggen van de verzekering of het overdragen van de verzekering.

Ik heb een dienstenverzekering en kan geen polischeck doen. Waarom kan dit niet?

Het klopt dat u dan geen polischeck kunt doen. Ardanta kent veel verschillende soorten dienstenverzekeringen. Daarom is het niet mogelijk om de polischeck online te doen. Wilt u weten of de verzekering nog steeds bij uw wensen past? Neemt u dan contact op met uw adviseur.

Mijn vraag staat er niet bij. Hoe kan ik mijn vraag stellen?

Staat uw vraag er niet bij? Dan helpen we u via chat, mail of telefoon. Dat kan via het contactformulier. Of op telefoonnummer (053) 488 11 22. We zijn van 8.00 uur tot 17.30 uur bereikbaar.

Ons bezoekadres is:

De Ruyterlaan 8 in Enschede

Navigeer naar ons toe